Rezumatul paginii:

Tipuri de ulei de motor și durata lor de viață:

Pagina explică diferențele dintre uleiul sintetic și cel pseudo-sintetic, precum și avantajele și dezavantajele fiecăruia. De asemenea, prezintă factorii care influențează durata de viață a uleiului, cum ar fi temperatura, praful, traficul, etc.. Uleiul sintetic are cea mai lungă durată de viață, cu un interval de schimb între 5000km/6luni și 30.000km/24luni, în funcție de condițiile de utilizare1. Uleiul pseudo-sintetic are o durată de viață mai scurtă.

Intervalul de schimb al uleiului în România:

Pagina susține că România este o țară cu condiții de deplasare dificile, care necesită un interval de schimb al uleiului mai scurt decât cel recomandat de producători. Acest lucru se datorează faptului că majoritatea deplasărilor se fac în sau prin localități, cu viteze medii mici, staționări frecvente, drumuri neasfaltate, etc. Pagina recomandă să se schimbe uleiul la jumătate din numărul de km recomandat de producător ca fiind interval maxim sau normal de schimb, respectiv la intervalul “condiții dificile” dacă este publicat. De asemenea, sugerează să se folosească un ulei calitativ, care să ofere o protecție mai bună motorului.

Surse:

Pagina conține multe surse care susțin afirmațiile făcute, cum ar fi statistici, studii, articole, etc. Unele dintre aceste surse sunt: Eurostat, Redline Oil, Amsoil, Tom Tom, Wikipedia, etc

 

Articol: La ce interval sa schimb uleiul sintetic...

sau mai degraba la cat TIMP se schimba uleiul?

Schimbarea uleiului de motor este una dintre cele mai importante operațiuni de întreținere a mașinii. Uleiul de motor are rolul de a lubrifia, răci și curăța piesele componente ale motorului, asigurându-le o funcționare optimă și o durată de viață mai lungă. Dar când și la ce interval de kilometri trebuie să schimbăm uleiul de motor?

Răspunsul la această întrebare depinde de mai mulți factori, cum ar fi tipul de ulei folosit, tipul de motor, stilul de condus, condițiile de trafic și climatice etc. În general, producătorii recomandă schimbarea uleiului de motor la un interval cuprins între 10.000 și 30.000 de kilometri, în funcție de modelul mașinii și de specificațiile tehnice ale uleiului. Totuși, aceste recomandări nu sunt obligatorii și pot varia în funcție de situație.

Uleiul de motor sintetic are cea mai lungă durată de viață desi aditivarea joaca un rol egal de important. Este produs din uleiuri de bază sintetice care au suferit o serie de procese de rafinare și îmbunătățire pentru a obține ulei de cea mai înaltă puritate (bazele HC - hidrocracate) sau este un ulei sintetizat printr-un proces chimic pentru a obține o putere mare de lubrifiere și rezistență la căldură (bazele sintetice in special esteri ca diesteri sau poliolesteri dar si PAO - polialfaolefine).

Bazele sintetice in special prezinta frecare intramoleculara redusa, o rată scăzută de evaporare, independenta mare fata de fluctuatii de temperatura și rezistenta mare la deteriorare (oxidare) in temperaturi inalte. Aceste calități vor ajuta la prevenirea uzurii cu o peliculă de ulei puternică, în același timp îmbunătățind performanța motorului si minimizant pierderile vascoase. Acest ulei de motor are o durată de viață mai lungă, cu un interval de schimb pentru automobile mici intre 5000km/6luni si 30.000km/24luni, oricare dintre acestea survine primul și aproximativ 5.000 de kilometri pentru motociclete.

Marea majoritate a producatorilor prescriu pentru EU intervale maxime de schimb de 20.000/12 luni pentru motoare Otto respectiv 30.000/24 luni pentru motoare Diesel. Cel putin pe baza lor sunt calculate costurile cu mentenanta, garantia si sunt prezentate la momentul achizitiei pentru a se calcula un cost total de ownership.

Realitatea e ca in unele tari producatorii interzic din start intervalele prelungite si pe buna dreptate. Din pacate Romania e speciala si de multe ori nu ajunge ca intervalul flexibil sa fie injumatatit intr-unul fix pentru conditii dificile. Acesta ar fi cazul cand pentru o masina Diesel vanduta in Romania, intevalul de schimb flexibil de 30.000 km/ 24 luni e redus la 15.000 km/ 1 an.

In general pentru orasele din tara noastra intervalul necesar de schimb e mai apropiat de valoarea de 5000-10000 km/6-12 luni. Motivele sunt multiple, concurente si constau in multitudinea de conditii dificile sau severe pe care le intruneste tara noastra. Conditiile severe le regasiti in manualul fiecarei masini si sunt in general aceleasi. Practic tot ce nu e sofat pe autostrada orizontala, in limite normale de viteza, fara praf excesiv, fara incarcatura deasupra pe plafon, fara remorca, pe distante mai mari de 16km fara opriri, primavara sau toamna.

Practic toti ne calificam pentru conditii severe. Urmatoarele pot fi exemple care le regasiti in manualul masinii.

- drumuri scurte si porniri dese

- temperaturi extreme

- drumuri de munte sau de deal

- praf excesiv

- mers in gol excesiv

- tractare

- condus pe zapada, noroi sau drum neasfaltat

Conform producatorilor cand cel putin una sau o combinatie a lor este indeplinita in mod preponderent pe parcursul schimbului de ulei, intervalul maxim de schimb inclusiv de timp ar trebui cel putin injumatatit.

Nerespectarea lui va aduce consecinte cel mai probabil urmatorului posesor, nu dvs., ele fiind consecinte care reduc din a doua parte a vietii motorului, in general cand acesta iasa din garantie sau asa zis "Lifetime" (in jur de  100-150.000km sau 4-6 ani).

Sa luam ca exemplu o masina care are o medie de deplasare de 10Km/h pe durata schimbului si alta care are o medie de 50km/h. Cea din urma e capabila sa acumuleze de 5 ori mai multi km in acelasi numar de ore de functionare si cel mai probabil cu mai putine porniri si opriri, mai putin mers in gol al motorului, mai putine schimbari de viteza (acceleratii) etc.

Romania este o tara aparte in UE in ceea ce priveste conditiile de deplasare. Conform Eurostat Romania are proportia de deplasare urbana (sub 100Km) cea mai ridicata din totalul deplasarilor considerate scurte (sub 300Km). Asta inseamna ca din totalul calatoriilor care le facem cu masina pe o raza de 300km, 99.3% din ele sunt facute in sau prin localitati. Asta inseamna timp de stationare care nu se contorizeaza numarului de km din bord. Producatorii care au echipat masinile cu un algortim electronic de predictie in timp real al schimbului de ulei au considerat timpul de mers in gol de 1h ca fiind echivalent la 53 de km parcursi. Asta inseamna ca la 95h de stat in trafic pe an putem deduce deja 5000km din generosul interval de schimb prezentat in dealer cand cumparam masina.

Conform Indexului de trafic Tom Tom, Bucurestiul este zona metropolitana din Europa cu cele mai mici viteze medii de deplasare, ele atingand varfuri de 6km/h in timpul orelor de varf dar 17km/h ca medie de deplasare pentru centrul orasului considerat pe o raza de 5km, respectiv o medie de 22km/h pentru intreaga zona metropolitana adiacenta. In aceste conditii, pana la o viteza medie de 25km/h, factorul limitativ va fi mai degraba numarul de ore de functionare. Cei care conduc in zona centrala in timpul orelor de varf pierd anual in medie 143h datorate traficului, ore necontorizate pe bordul masinii, ore echivalente 7579 km uzura ulei. Toate acestea in condiidiile in care potentialul de deplasare in centrul Bucurestiului fara trafic ar trebui sa fie la o viteza medie dubla, de 35 km/h, conform Tom Tom.

Alegerea unui interval de schimb injumatatit (15k de la 30k sau 10k de la 20k) nu ar ajunge in toate cazurile, ar putea fi un interval prea mare, cel putin cu un ulei de duzina. De aceea multi producatori au introdus in cadrul intervalului sever sau conditii dificile, injumatatirea limitei de timp de la 12 la 6 luni sau de la 24 la 12 luni.

Din pacate cumparatorii sunt dispusi sa respecte limitele mai laxe stabilite de dealer pentru pastrarea garantiei fara interes pentru personalizarea pentru tipul de uz al masinii. Trebuie recunoscut ca oricat de nepotrivit ar fi intervalul recomandat de dealer, acesta asigura o viata motorului suficienta pentru a se traversa cu costuri minime aceasta perioada de garantie considerata ciclu de viata sau o durata intentionata de uz a produsului.

In general un ulei pseudo-sintetic de duzina (full synthetc hidrocracat, mid saps/ Longlife) poate atinge 400h de functionare. Un ulei sintetic din baze sintetice, full saps, ar putea ajunge la 530h si un ulei aditivat special pentru longevitate ar putea ajunge la 700h.

Pentru o medie de deplasare sub 25km/h un grafic orientativ va poate da o idee buna despre cat de des ar trebui sa schimbati uleiul. Incercati sa nu stabiliti dvs media de deplasare ci sa culegeti informatia din bordul masinii. 

Testul universal de pentru stabilirea consumului combinat de carburant are o durata de 30 de minute si o viteza medie de 45.5 km/h pentru intreg parcursul celor patru regimuri. Pentru Romania nu este reprezentativ acest tip de test de consum decat partial. Bucuresteanul petrece zilnic in medie 80 min in trafic dus si intors in cele 230 zile lucratoare, la o viteza medie de 17km/h. Media de deplasare de 18.9km/h, cea mai defavorabila ar putea fi reprezentativa Bucurestiului si oraselor mari. Regimul mediu ar putea fi reprezentativ deplasarii pe drumuri nationale care se traverseaza mici localitati iar regimul inalt ar putea fi atins doar pe distante scurte intre localitati. In consecinta regimul inalt si extra inalt de viteza medie sunt imposibil de atins intr-un mod preponderent, ele reprezentand 2/3 sau 66% din distanta totala de deplasare a autovehiculului in testul estimativ de consum combinat.

In concluzie, daca conduci un autoturism in Romania, nu ai in bord un altgoritm de predictie aprobat de producator pt uz la noi in tara, schimba uleiul la jumatate din numarul de km recomandat de producator ca fiind interval maxim sau normal de schimb, respectiv schimba la intervalul "conditii dificile" daca este publicat. Cazul mai sever decat sever este daca media ta de deplasare e sub 25km/h. In acest caz se aplica mai degraba limita de timp a intervalului sever, schimba uleiul de doua ori pe an asa cum spun manualele care publica inclusiv limita de timp a intervalului de "Conditii dificile". Alternativ stabileste conform graficului de mai sus un interval personalizat in functie de uleiul folosit. Cu cat mai severe conditiile cu atat mai economic este uleiul calitativ.

In cazul masinilor cu diverse modificari de putere, nu are rost sa sperati la intervalele descrise mai sus fara analiza de ulei uzat pe parcursul intervalului sau cel putin fara un ulei special conceput pentru putere si performanta. Optim ar fi un pachet cu ambele solutii in paralel cu o marirea vascozitatii compensatoriu pentru noile temperaturi si presiuni. Prospetimea/longevitatea suplimentara nereprezentand o prioritate in acest caz trebuie spus ca un ulei de duzina schimbat mai des va proteja mediocru de nou, de la primul km, fara sa ofere un avantaj asa cum se speculeaza.

Surse: 

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_mobility_statistics#Distance_covered

https://www.redlineoil.com/faq

https://blog.amsoil.com/amsoil-oil-change-interval/

https://e3p.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/documents/publications/2015_trd_wltc.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonised_Light_Vehicles_Test_Procedure#cite_note-wltpfacts-5

https://www.tomtom.com/traffic-index/ranking/?country=AT%2CBE%2CBG%2CCZ%2CDK%2CEE%2CFI%2CFR%2CDE%2CGR%2CHU%2CIS%2CIE%2CIT%2CLV%2CLT%2CLU%2CNL%2CNO%2CPL%2CPT%2CRO%2CSK%2CSI%2CES%2CSE%2CCH%2CTR%2CUK

https://www.tomtom.com/newsroom/explainers-and-insights/the-most-congested-cities-in-the-world-2022/